Dakar 2013

V vsaki stvari moramo videti svetlo plat, pravi Miran Stanovnik in doda, da se je v domovino veliko lepše vrniti nepoškodovan, čeprav ga odstop zaradi tehnične okvare niti slučajno ni pustil hladnega. In ker v Južni Ameriki ni dokazal tega, kar zmore, si v kratkem želi nadaljevati z dirkanjem.
Z Miranom smo se pogovarjali takoj po prihodu na ljubljansko letališče, kjer so mu prijatelji pripravili kartonasto škatlo z dirkaškim materialom za prihodnjo dirko. Ta je vseboval tudi ogromen kamionski zračni filter …


  
Zakaj natančno je odpovedal motor?
Okvara motorja se je zagotovo zgodila zaradi feš feša. Predstavljam si, da je ta droben pesek prišel v cilinder in je zato motor izgubil kompresijo. Motor je ob oživljanju malo kihnil, ampak delal pa ni. Simptomi so bili zelo podobni kot lansko leto, ko mi je pri padcu počila komora zračnega filtra in je prišel pesek v motor. Zato se mi je približno sanjalo, v čem je problem. Z avtomobilskim akumulatorjem sem ga kar nekaj časa poizkusil spraviti v življenje, pa ni šlo. Po takem feš fešu v moji osemnajstletni karieri še nisem vozil. Motocikel se je po klancu navzdol pogreznil kot motorne sani v globok sneg. Ker sem se na dirkalniku počutil zelo dobro, se temu pesku sploh nisem izogibal. Izogibajo se ga tisti, ki ne znajo, ki jih je strah. Lahko bi se peljal malo naokrog in izgubil kakšno minuto, ampak jaz sem šel suvereno v to skrito past. Skupaj sva vozila z odličnim brazilskim dirkačem Jeanom De Azevedom in mislil sem si, da je danes že napočil dan, ko lahko res hitro peljem. Potem pa je motor izgubil moč in ugasnil.

Po koliko časa ste obupali oziroma se sprijaznili, da naprej ne bo šlo več?
Po dveh urah in pol. Sistematično sem preveril, če motor dobi gorivo in elektriko – in to kar tako, da sem prijel kabel od svečke, da mi je ni bilo treba odvijati. Ko me je streslo, sem si rekel »dobro, elektrika je!« (smeh). A po dveh urah in pol sem ugotovil, da enovaljniku ni pomoči.

Če bi bil član tovarniške ekipe, ali bi to težavo lahko rešili?
Ne bi. Ne vidim možnosti, da bi tja kdo prišel z avtomobilom. Avtomobili so imeli tisti dan ločeno traso. Težko, zelo težko bi mi kdorkoli pomagal.

To je po dolgih letih prva okvara, zaradi katere ste odstopili. Te je odvrnila od dirkanja ali ste zdaj še bolj trmasti, da se dokažete na naslednji dirki?
Da bi obupal nad dirkanjem? Absolutno ne. A glede na to, da imam toliko izkušenj, me je tale okvara spravila iz tira bolj kot katerakoli poškodba. Ko sem imel zadnjič tehnično okvaro, mislim da pred dvanajstimi ali trinajstimi leti, sem dirkal na bistveno nižjem nivoju kot zdaj. Takrat niti nisem bil v prvi jakostni skupini. Takrat me tehnična okvara ni tako motila, ker sem se nekako sprijaznil, da na tem nivoju pač sem. Zdaj mi je pa kristalno jasno, kaj sem od te dirke želel. Povrh vsega mi je še trasa zelo ustrezala. Etape so bile že od štarta zelo težke.

Bile so navigacijsko zahtevnejše?
V prvih štirih etapah ni bilo tistih hitrih, prašnih etap, kjer bi v varnostnem razmaku ene minute divjali en za drugim. Določeni deli so bili zelo zahtevni, v vsaki etapi pa sta bila dva ali tri navigacijski bonbončki. Šele ko so se prvič tekmovalci izgubili, so začeli bolj spremljati navigacijo in tempo se je posledično malce umiril. Kar je za nas, ki neprestano spremljamo navigacijo, dosti bolje. Nekateri namreč Dakar vozijo kot motokros. Na primer ameriška zvezda Johhny Campbell je bil na sipinah pred menoj izredno hiter, ampak tudi slučajno ni vozil po potni knjigi, ampak le po sledeh. To sem opazil po tem, ko se je malo izgubil.

Po peti etapi ste rekli, da ima Despres še vedno vse pod kontrolo. Po včerajšnji sedmi etapi je z okvarjenim menjalnikom zdrsnil na sedmo mesto. Še vedno verjamete, da nadzira dirko?
Hja, da je ostal brez pete prestave v menjalniku gotovo ni nadzorovana zadeva. Ampak mislim, da mu bo uspelo rešiti težavo. Da ima toliko izkušenj. Predvideval sem, da bo enkrat napadel iz ozadja in pridobil petnajst minut prednosti, ampak se mu načrt zaradi menjalnika ni izšlo. Ampak še vedno mislim, da če bo dirka približno taka kot si predstavljam … Oliver Pain bo težko zmagal, David Casteu prav tako.

Pa Francisco Lopez?
Ta je pa zelo dober tudi v navigaciji. Treba je vedeti, da sta zadnji etapi odpirala Lopez in Despres. Zanj se ne bojim. On je že pokazal z Aprilio, da lahko konča na vrhu.

Če bi bilo treba položiti stavo?
No, če bi bilo treba, potem na Despresa.

Z rezultati in stopnjevanjem tempa v prvih štirih etapah ste dokazali, da še znate dirkati. Imate za letošnjo sezono že kakšne plane? Reli, enduro, crosscountry?
Komaj čakam, da grem nekam dirkat. Resnično. Čutim, da sem ta tempo zmožen še stopnjevati in kar se večjih dirk tiče, se želim preizkusiti v Abu Dhabiju. Upam, da sponzorji niso preveč razočarani nad mojim nesrečnim koncem dirke zaradi pokvarjenega motorja.






Stanovnik v peti etapi odstopil zaradi tehnične okvare



Peto etapo Dakarja 2013 si bomo zapomnili po nesrečnem odstopu edinega slovenskega predstavnika na dirki, Mirana Stanovnika. Podrobnosti ta trenutek še niso znane, saj je Stanovnik sporočil le, da mu je odpovedal motor in da mora žal odstopiti.

»Žal mi Arica ni usojena. Na srečo se je reli letos končal bolje kot lani, saj sem ostal nepoškodovan, žal pa ne morem reči enako za motor. V globokem pesku je v komoro zračnega filtra prišel pesek, od tam pa v valj motorja in poškodoval vitalne dele do te mere, da motorja ni bilo več možno spraviti v življenje. Poizkusili smo vse možne načine, motor sem razdrl in poizkusil zagnati še z drugim akumulatorjem, ampak ni šlo,« je povedal Stanovnik. Možnost, da bi do okvare prišlo zaradi varčevalnih ukrepov, je ovrgel: »Ne, pri teh stvareh nismo niti malo varčevali. Prejšnja leta smo zračne filtre prali in ponovno uporabljali, letos pa smo jih vsak dan menjali z novimi. Kako je prišel pesek v motor, zaenkrat še ne vem. Lahko je prišlo do kakšne razpoke ali kaj podobnega. To bomo raziskali, ko bo motor prišel v tabor.«

Na vprašanje, kako vidi zanimivo stanje v samem vrhu razreda motociklistov, kjer se trenutno pred lanskoletnim zmagovalcem Despresom nahajata dva Yamahina dirkača, je odgovoril: »Prepričan sem, da ima Despres vse pod kontrolo pa tudi menim, da je KTM še vedno bolj vzdržljiv motor kot Yamaha. Pa ne zato, ker ga vozim sam, ampak ker se je tako pokazalo na prejšnjih dirkah. Dirke po petih dneh še zdaleč ni konec.«


Za Mirana Stanovnika je bila letošnja udeležba na reliju Dakar, če štejemo tudi odpovedano dirko leta 2008, že sedemnajsta v karieri. 29. decembra 1996 se je iz Granade prvič podal na takrat še afriški reli in kot novinec presenetil s prihodom do cilja v Dakarju na odličnem 26. mestu med 50 uvrščenimi motoristi, poleg tega pa je dobil še nagrado za 'fair play'. Do cilja je prišel tudi naslednje leto, leta 1998 pa je odstopil zaradi izpahnjene rame. Nato je od leta 1999 pa do danes reli končal sedemkrat; od tega po podatkih organizatorjeve spletne strani trikrat na trinajstem mestu. Lansko leto je odstopil v 10. etapi zaradi padca pri veliki hitrosti, letos pa v peti etapi zaradi okvare agregata.

Najhitrejši na peti etapi med Arequipo in Arico je bil Francoz David Casteu pred sonarodnjakom Oliverjem Painom (oba vozita Yamaho). Favorit za končno zmago, Cyril Despres, se je s KTM-om uvrstil na peto mesto in v skupnem seštevku ostal na tretjem mestu, kjer ima pred šesto etapo dobrih šest minut zaostanka za vodilnim Painom. Kaže, da omejitev največje dovoljene prostornine na 450 kubičnih centimetrov daje pozitivne rezultate z vidika zanimivosti dirke, saj avstrijski KTM ni več v tako očitni prednosti. Naj spomnimo, da je avstrijski KTM slavil nepretrgoma 12 dirk zapored, izjema je le leto 2008, ko je bila dirka odpovedana.

Jutri dirkače čaka 767-kilometrska etapa do mesta Calama v Čilu, naslednji dan pa bo karavana prečkala mejo z Argentino.






Stanovnik po četrti etapi pridobil še tri mesta


Današnja četrta etapa relija Dakar je bila do sedaj najdaljša, saj so tekmovalci skupno prevozili 718 kilometrov, od tega 289 s polnim plinom. Miran Stanovnik je s 37 minutami in 20 sekundami zaostanka za vodilnim Joanom Barredo Bortom končal na 39. mestu, v skupnem seštevku pa je iz 36. napredoval na 33. mesto.

Za nekoliko počasnejši tempo je imel danes tri razloge – prah, pretrdo vzmetenje in boleč desni komolec:»Takoj po štartu se je zelo kadilo, tako da sem vozil nekoliko previdneje, sploh ko sem po nekaj kilometrih ugotovil, da je prednje vzmetenje pretrdo. Na predelih s trdim kamenjem se je motor vedel precej nevarno, zato moramo danes ponoči nastaviti vzmetenje. Preko sipin sem vozil hitro, na kamenju pa je bilo treba v izogib nesreči uporabljati pamet. Na  zahtevnih predelih me dodatno ovira komolec, ki kljub masaži, povijanju in opornici boli, a dokler bo ostalo le pri bolečini, zaradi tega ne bom popustil tempa.«

Stanovnik je po prevoženih štirih etapah nad organizatorjevo izbiro trase navdušen: »Navigacijsko so etape zahtevnejše kot prejšnja leta, ko smo včasih samo divjali od ene do druge točke. Opazil sem, da marsikdo naredi kak odvečen krog. Taka dirka mi je všeč in upam, da bo le še težje,« je povedal izkušeni Stanovnik, ki v dirkaških krogih velja za mojstra navigacije v puščavi.

KTM-ovec Cyril Despres je današnjo hitrostno preizkušnjo zaključil šele kot petnajsti in v skupnem seštevku zdrsnil na tretje mesto. Po štirih etapah je vodstvo prevzel Oliver Pain pred Davidom Casteuom (oba vozita Yamaho).

Jutri dirkače čaka preizkušnja med Arequipo in Arico z 275 povezovalnimi kilometri in 136-kilometrskim 'brzincem'.


S končano četrto etapo se je podjetjem, ki bodo darovala v humanitarne namene, pridružilo tudi podjetje MDM. Še deset etap do cilja v Santiagu!







Stanovnik po 27. mestu na tretji etapi napredoval na lestvici



Po tretji etapi Dakarja 2013, ki je bila sestavljena iz 243 kilometrov hitrostne preizkušnje in stotimi kilometri povezave do mesta Nazca, so se karte med motociklisti spet pošteno premešale. Miran Stanovnik na črno-rdečem KTM-u 450 Rally je nad traso navdušen, saj je dirka po njegovem mnenju v navigacijskem smislu zopet postala bolj podobna tistim v Afriki: »Nimam občutka, da bi bile zahtevnejše, le prejšnja leta so bile velikokrat prelahke. Prav je, da moramo dirkači dvigniti glave in se pametno odločiti, kje se bomo peljali.«

Danes je Stanovnik z malo manj kot 17-minutnim zaostankom za vodilnim končal kot sedemindvajseti in se v lestvici skupnih rezultatov povzpel na 36. mesto. Tretjo etapo je komentiral takole: »Današnja etapa je bila na videz zelo lahka, a že od začetka je bil tempo izjemno visok, saj so tekmovalci začeli pritiskati od zadaj in treba je bilo konkretno odpreti plin. Na nekaterih področjih je bilo zaradi prahu tudi nevarno, tako da sem nekajkrat spustil tempo. Na sipinah pa se je pokazalo, kdo ima veliko in kdo malo manj izkušenj. Z etapo sem res zadovoljen, naredil nisem niti ene napake.«

Konkurenca na dirki je po njegovih besedah izjemna: »Med najhitrejšimi petdesetimi slabega dirkača definitivno ni. Dirkam hitro, res ne morem reči, da vozim z rezervo. Mislim, da nihče čisto točno ne ve, koliko lahko še dvignemo mejo hitrosti in kako se bomo odzvali na višino, ki nas čaka ter vsak dan hujšo vročino. V naslednjih dneh se bo pokazalo, kdo bo ta tempo lahko vzdržal.«

Etapne zmage se je veselil Francisco Lopez (KTM) pred Paolom Goncalvesom (Husqvarna) in Cyrilom Despresom (KTM), ki je v skupnem seštevku prevzel vodstvo. Za trikratnim zmagovalcem Dakarja je z manj kot tremi minutami zaostanka uvrščen Lopez, slabih pet minut za vodilnim Francozom pa zaostaja Norvežan Ullevaseter.

Jutrišnja etapa iz Nazce do Arequipe je sestavljena iz 429-kilometrske povezave ter 289 kilometrov dolge hitrostne preizkušnje.

S končano tretjo etapo bo tudi podjetje Tersus doniralo sredstva za tiste, ki potrebujejo pomoč. Stanovnik pravi, da so za uspehe zaslužni vsi - tudi tisti, ki ga bodrijo z dobrimi željami preko Facebooka in organizatorjeve spletne strani messages.dakar.com (uporabniško ime: dakarmess, geslo: messdak2013).

foto: Maindru







Stanovnik v puščavi napredoval na 42. mesto


Po začetnem prologu z le 13-kilometri dirkanja je drugi dan udeležence Dakarja pričakala prava puščavska etapa s štartom in ciljem v mestu Pisco. Kot je dejal edini Slovenec na dirki, Miran Stanovnik, je 242 kilometrov hitrostne preizkušnje postreglo z nekaj zahtevnejšemi navigacijskimi ovirami, s katerimi pa osebno ni imel težav.

»Druga etapa je bila že prava dakarska, sicer malo krajša kot normalno, ampak bilo je kar nekaj priložnosti za padce in kar nekaj dirkačev se je danes poškodovalo. Poleg zahrbtnih  sipinskih in navigacijskih ovir je pogoje oteževala zelo visoka temperatura. Sam sem se najbolj posvetil navigaciji, da se po dolgem dirkaškem premoru spet spoprijateljim z relijem. Rezultat potem pride sam od sebe,« je bil z doseženim 42. mestom zadovoljen Stanovnik. Povedal je tudi, da je navdušen nad delovanjem novega tovarniškega vzmetenja na njegovem KTM-u, ki lepše reagira na spremembe v podlagi, zlasti pri sestopih z navpičnih sipin.

Na vprašanje, kako kaže z varčevalnimi ukrepi kar se tiče menjav gum, pa je odgovoril: »Za jutri jih še ne bomo menjali, torej bom z enim kompletom vozil tri dni. Dokler so etape sipinske, kjer se guma zelo malo izrablja, ne bomo zapravljali po nepotrebnem. Vsak dan pa menjamo olje in oljni filter ter vse, kar je potrebno za dobro delovanje motorja in varno dirkanje.«




Med motoristi je bil danes najhitrejši Španec Joan Barreda Bort s Husqvarno, ki je tudi prevzel vodstvo v skupnem seštevku po dveh etapah. Cyril Despres (KTM) je bil v skupini zelo hitrih dirkačev, ki je naredila navigacijsko napako in je danes končal šele na 12. mestu, skupno pa je trenutno peti.

Jutri karavana krene naprej proti jugu. Hitrostna preizkušnja bo za kilometer daljša od današnje, 243 kilometrov, nato pa dirkače do cilja etape loči še okroglih sto kilometrov povezave.

Z dokončano drugo etapo je Miran Stanovnik v sodelovanju s podjetjem Akrapovič zbral še nekaj sredstev za pomoči potrebnim. Še dvanajst etap!








Stanovnik kratko in vročo preizkušnjo končal na 57. mestu






Današnja prva etapa dakarskega relija iz Lime v Pisco je postregla z, kot je povedal Stanovnik, razmeroma dolgočasnim transferjem in zelo kratko, le 13 kilometrov dolgo hitrostno preizkušnjo. Miran je takoj po prihodu v cilj, še preden je izvedel rezultate, povedal, da je najbolj vesel že tega, da po vseh zapletih sploh dirka in da pričakuje uvrstitev okrog 60. mesta, saj se na tako kratki preizkušnji vedno izkažejo tisti bolj hitri in drzni tekmovalci. In res – trenutni pogled na lestvico neuradnih rezultatov na organizatorjevi spletni strani kaže, da je Puščavski Lisjak s časom 9 minut in 21 sekund končal na 57. mestu.


»Prva etapa je za mano in v največje veselje mi je to, da sem dirkal s svojo opremo, svojo čelado,« je dobro razpoložen povedal Stanovnik. »Tistih 250 kilometrov je bilo precej dolgočasnih, potem pa je sledila, sicer le 13 kilometrov dolga, ampak čisto ta prava Abu Dabijevska preizkušnja z res visokimi temperaturami in z nekaj nevarnimi skoki, tako da mislim da danes ni noben preveč tvegal. Več ali manj vsi mislimo na jutrišnjo etapo.«

Na vprašanje, koliko skrbi mu je povzročilo čakanje na izgubljeno letalsko prtljago, ki jo je dobil šele v noči pred dirko, je odgovoril: »Nisem se preveč vznemirjal, saj sem imel pripravljen plan B. Sposodil bi si opremo od kolega Gaborja Saghmeistra, čeprav je tri konfekcijske številke večja. Bolj me moti, da se zaradi čakanja nisem mogel naspati, saj sem opremo dobil ob drugi uri zjutraj. Ampak tudi to je Dakar, vse se lahko zgodi.«



Prvi rezultati kažejo, da je bil najhitrejši Čilenec Lopez Contardo na KTM-u (prejšnja leta je bil zelo hiter z Aprilio) pred Verhovenom (Nizozemska, Yamaha) in še enim Čilencem, Quintanillom na Hondi. Favorit in lanskoletni zmagovalec Despres je končal na petem mestu s 13-sekundnim zaostankom za Lopezom.

Jutrišnja 327-kilometrska etapa s štartom in ciljem v Piscu bo vsebovala kar 242 kilometrov hitrostne preizkušnje.

Končana 1. etapa Mirana Stanovnika pomeni, da bo njegov prvi sponzor daroval sredstva v dobrodelne namene za Društvo za pomoč prezgodaj rojenim otrokom in fundaciji Anina Zvezdica. Preostalo je še trinajst etap!






Stanovnik opravil tehnični pregled, a za enkrat še brez prtljage z letala



Miran Stanovnik je uspešno priletel v Limo, a pokazala se je prva težava njegovega razmeroma poznega prihoda na štart relija. Nekje med Brnikom in Limo se je namreč izgubila njegova prtljaga vključno z nekatero za dirkanje nujno potrebno opremo. A organizatorji so razumeli njegovo težavo in mu tudi brez te omogočili opravljanje tehničnega pregleda. Letalska družba obljublja, da bo prtljago dobil danes pozno zvečer, torej le nekaj ur pred štartom prve etape.

Miran ostaja miren in verjame svojim prijateljem na Facebooku, ki ga vzpodbujajo -  slab začetek, dober konec. Zdaj ko je končno na štartu, je odgovoril tudi na vprašanje glede osebnih pričakovanj: »Moja največja želja je pripeljati do Santiaga v Čilu, torej do cilja. Kar pa se tiče uvrstitve, pa bom zadovoljen z uvrstitvijo okrog 20. mesta.«

Jutri, 5. januarja 2013, dirkače čaka prva etapa iz Lime do mesta Pisca, na kateri vse udeležence čaka 250 kilometrov transferja in 13 kilometrov časovne preizkušnje.






Dakar 2013: Stanovnikovo dirkanje bo tudi dobrodelno



 

Na novinarski konferenci v Ljubljani je Miran Stanovnik napovedal svoj ponovni nastop na reliju Dakar, ki bo s pomočjo sponzorjev postal tudi dobrodelen. Za vsako dokončano etapo bo pomagal zbrati sredstva za tiste, ki pomoč potrebujejo za pomembnejše stvari, kot je dirkanje.

Na sedežu podjetja MDM v Črnučah je Miran Stanovnik predstavnikom medijev predstavil načrte za udeležbo na vzdržljivostnem reliju Dakar 2013, ki bo letos potekal v Peruju, Argentini in Čilu. Povedal je, da je udeležba zaradi negotove finančne situacije dolgo visela v zraku, a da zdaj, le dober teden pred odhodom preko Atlantika, svoj nastop že lahko potrdi, za kar se je toplo zahvalil vsem sponzorjem. »V ekipi nam je jasno, da bo letos treba močno varčevati. Gum, na primer, ne bomo menjali vsak dan ampak na dva ali tri dni, prav tako se nisem odločil zakupiti fizioterapije iz ekipe. S takimi in podobnimi ukrepi nam je uspelo privarčevati približno pet tisočakov,« je ukrepe razložil Stanovnik in dodal, da pri pripravi motocikla ni varčeval. »Prvič mi je direktno od KTM-a uspelo dobiti tovarniški zadnji blažilnik, zato pričakujem, da se bo motocikel lahko peljal hitreje in varneje,« je še dejal in razložil, da mu ga je uspelo dobiti zaradi njegovega posredovanja med tovarniško ekipo KTM-a in slovenskim podjetjem Adria Mobil, ki bo ekipi KTM Racing za čas Dakarja posodila tri bivalnike.

Zaradi dolgega okrevanja po nezgodi v Abu Dhabiju je fizično letos nekoliko slabše pripravljen kot lansko leto, saj je s pripravami pričel komaj v mesecu avgustu. Vseeno je prepričan, da lahko z izkušnjami in vzdržljivostjo dokaže, da še ni za v staro šaro. Všeč mu je trasa, ki letos namesto v smeri vzhod-zahod poteka od severa proti jugu in vmes dvakrat prečka Ande.





Predstavil je tudi idejo, kako bi njegovo dirkanje postalo dobrodelno. »Sponzorje in posameznike sem pozval, da za vsako dokončano etapo prispevajo sredstva v dobrodelne namene. Vsem nam je jasno, da so v teh časih nekateri potrebujejo hrano in denar za preživetje, ne pa za drag šport, kot je dirkanje z motorji. Menim, da vseeno ne smemo kar opustiti športov in dejavnosti, ki nas osrečujejo.«

Na vprašanje novinarja, na kateri etapi bi lahko uresničil svoje sanje – etapno zmago, je odgovoril: »V tisti, kjer bom med vožnjo najbolj užival. Včasih se zbudiš odlične volje in komaj čakaš, da se zapodiš na teren. Takrat, ko z užitkom in brez strahu skačeš preko sipin, si tudi hiter.«

Komentiral je tudi konkurenčnost najboljših dirkačev. Meni, da sta še vedno najbolj verjetna kandidata za zmago med motoristi Cyril Despres in Marc Coma (oba vozita tovarniški KTM 450 Rally), a bosta zaradi izredno hitrih tekmecev iz ekip Honde, Husqvarne in Yamahe imela težko delo.

Dakar 2013 se prične 5. januarja v Limi (Peru) in se po 8.000 kilometrih dirkanja zaključi dva tedna kasneje v Santiagu (Čile). Miran se v Južno Ameriko odpravlja 3. januarja in bo tako po dolgem času novo leto dočakal v Sloveniji.